4 Virhettä treenin aloittamisessa & kuinka korjata ne

Levytanko

Aloittaminen on usein helppoa

Tilastot kertovat että Tammikuussa kuntosalit täyttyy uusista intoa täynnä olevista treenaajista. Mutta kuinka moni heistä edelleen treenaa Helmikuussa?

Tuskin kovin moni. Useampi tajuaa muutaman viikon jälkeen ettei vuosien epäterveellistä elämää korjata muutamassa viikossa, vaikka kuinka mainosmies niin väittäisi.

Ei ole olemassa tuotetta, maagista treeniä tai pilleriä jotka peruvat vuosien epäterveellisyydet.

Kuten kaikki tekemisen arvoinen, elämäntapamuutos vie aikaa ja vaati kärsivällisyyttä.

Jos olet luenteeltasi kärsimätön ja uskot mainosmiesten tuotteisiin, kannattaa treenaaminen aloittaa huolellisesti ja tiedonhaku potenttiaalisista virheistä ennen niiden tekemistä on vielä parempi.

1. Liian monien tapojen muuttaminen kerralla

Kun aloitat ensimmäistä kertaa, tunnet varmasti kovaa motivaatiota ja haluat laittaa kaikki kerralla kuntoon.

Ajattelet treenaavasi 4, eikun 5 kertaa viikossa, heität kaiken roskaruuan pois ja ostat vain hedelmiä ja vihanneksia. lopuksi vielä yrität juoda huomattavat määrät vettä päivittäin.

kuitenkin, mitä enemmän yrittä muuttaa, sitä todennäköisemmin nämä muutokset eivät ole pysyviä

Tutkimusten mukaan yhden uuden tavan oppimisella on noin 85% mahdollisuus jos opettelet yhden tavan kerralla, kun taas yrittämällä muuttaa kahta tapaa, onnistumisprosentti tippuu 33%

Eli pyrkimällä muuttamaan enemmän kuin yhden tavan kerralla, on todennäköisempää sen epäonnistuminen

Sen sijaan

  1. aloita pienestä: Esimerkiksi jos haluat pudottaa painoa, aloita juomalla lasi vettä ennen jokaista ateriaa
  2. Koukutu tapaasi: uuden tavan oppimisen pointti on siihen koukkuun jääminen. Pitkäaikaisen tavan oppimisessa menee hetki, joten älä murehdi jos unohdat sen yhtenä päivänä, kunhan et unohda sitä useampana päivänä peräkkäin. Ainoa tapa epäonnistua on luovuttaa

2. Roomaakaan ei rakennettu päivässä

Jos teet kaikki muutokset kerralla, odotat todennäköisesti välitöntä onnistumista. Ajattelet että paino lähtee liukuen alas ja puntarista & peilistä tulee parhaita kavereita.

Yleensä muutosten huomaamiseen kehossa menee 4-6 viikkoa. Sinä aikana hermostosi, nivelet ja jänteet totuttelevat treeneihin joita annat niille.

Kun kehosi on sopeutunut ärsykkeeseen alat huomaamaan muutoksia peilistä. Niksi onkin pysyä treeniohjelmassa ja olla kärsivällinen.

Sen sijaan

Ymmärrä että muutokset vievät aikansa sillä ”laivan kääntyminen vie aikansa”

Pidä pieniä välietappeja ja juhli niitä, jos vaikka kävelit ylimääräiset 10 minuuttia tai teit ylimääräisen toiston harjoituksessa. Anna itsellesi aplodit, se pitää motivoituneena.

3. Pidät turhautuneisuuttasi ainoana syynä

Itsensä kehittäminen kannattaa syystä huolimatta

Niksi onkin pysyä motivaationa ja löytyää oikea syy turhautumisen sijaan

Jos turhautuminen on ainoa syy, eikä tulokset ole odotettuja, on helpompi luovuttaa ja kuunnella päänsisäisiä ajatuksia siitä ettei treenaaminen sopisi sinulle

Tämän takia onkin syy ymmärtää todellinen syy treenaamiseen.

Jos löydät syvemmän syyn elämäntapamuutokseen kuin turhautumisen kehoosi, tulot todennäköisesti onnistumaan

Sen sijaan

Käytä jonkin verran aikaa ajatteluun ja kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä

Esim:

Miksi haluat treenata? Haluan pudottaa painoa

Miksi haluat pudottaa painoa? Koska en pidä siitä miltä näytän

Miksi en pidä siitä miltä näytän? Koska minulla on 20kg ylipainoa

Miksi 20 kilon laihdutus on minulle tärkeää? Koska energiatasoni on matalat, enkä jaksa tavalliseen tapaan arjen askareita tai leikkiä lasteni kanssa.

Miksi lasten kanssa leikkiminen on tärkeää? Koska haluan olla paras mahdollinen vanhempi heille.

4. Et kysy apua

Kaikki menee hyvin, motivaatio on korkeimmillaan, harjoittelu tuintuu helpolta, käyt salilla säännöllisesti ja saat hyviä tuloksia.

Kaikki menee suunnitelmian mukaan, kunnes törmäät esteeseen

Este voi olla mitä vain ja odottamaton, kuten laihtumisen pysähtähtyminen, sairastuminen, onnettomuus tai vaikka työpaikalla työajan lisääntyminen.

Rupeat miettimään onko sinulla riittävästi energiaa jatkaa vai alatko pikkuhiljaa tiputtelemaan päivittäisiä hyviä tapoja yksitellen, joka tekee tavoitteiden saavuttamisesta entistä haastavampaa.

Sen sijaan.

Tee treenaamisesta helpompaa itsellesi kysymällä apua.

Oli tarvittava apu sitten tukea personaltrainerilta saataviin vinkkeihin tai treeniliikkeisiin joiden avulla pystyt treenata loukkaantumisesta huolimatta tai treeneihin jotka pystyt suorittamaan vähemmällä ajalla. Ajan saamista puolisolta tai läheisiltä, jotta saat jonkin verran aikaa itsellesi terveyden edistämiseen

Jos et kysy, vastaus on aina kieltävä.

Yhteenveto

Treenaamisen aloittaminen on helppoa, mutta treenaamisen ylläpitäminen pitkässä juoksussa on haastavampaa, vasinkin jos kaikki ei mene suunnitelmien mukaan.

Ainut tapa epäonnistua on luovuttaa, ethän sinä ole luovuttaja?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Create your website at WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: