Ketoosi ja Päänsärky – Näin se ehkäistään

Päänsärky on yksi yleisimpiä ketoosi ruokavalion aiheuttamia sivuoireita. Useimmiten se kuitenkin johtuu muutamasta tyypillisestä aloittelijan virheestä.

Koska kysymyksessä on ehdottomasti tehokkain rasvanpoltto ruokavalio, ei kannata nopeasti ohimenevän päänsäryn lannistaa.

Tässä kirjoituksessa jaan tyypillisimmät päänsärkyä aiheuttavat keto virheet ja parhaat vinkit ketoosin aiheuttaman päänsäryn nopeaan lievittämiseen.

Miksi ketoosi aiheuttaa päänsärkyä?

päänsärky
Ketoosin aiheuttama päänsärky on helppo hoitaa

Itse ketoosi ei aiheuta päänsärkyä, vaan kysymyksessä on aloitusvaiheen sivuoire, joka johtuu useimmiten isoista, aineenvaihduntaan kohdistuvista muutoksista.

Aloittaessasi ensimmäistä kertaa ketoosi ruokavaliota, elimistö joutuu totuttelemaan täysin uudenlaiseen energianlähteeseen, eli rasvaan – ei mikään täysin helppo homma.

Samalla kun lopetat hiilihydraattien syömisen, kehosta poistuu merkittävä määrä nesteitä, joiden mukana myös elimistölle tärkeitä elektrolyyttejä.

Todennäköisesti tavoitteenasi on samalla myös pudottaa painoa, jolloin syöt vähemmän kuin kulutat – Nämä kaikki yhdistettynä, voit olla varma siitä, että päänsärky on hyvin todennäköinen sivuoire

Vältä nämä virheet!

Tässä tyypillisimmät virheet, jotka huomioimalla voit jopa välttää ketoosista johtuvan päänsäryn kokonaan

Muista riittävä nesteytys

Veden juominen on jokaisen ruokavalion A ja O, erityisesti sitä tulee kuitenkin juoda aloittaessasi ketoosi ruokavaliota, sillä elimistöstä poistuu aloitusvaiheessa merkittävä määrä nesteitä.

Kannattaakin juoda ensimmäisten päivien aikana tavallista enemmän vettä.

Älä pelkää rasvaa

kookosöljy
Kookosöljy sopii ketoilijalle

Koko ketoosi ruokavalion idea on muuttaa rasva energiaksi. Erityisesti ensimmäisinä päivinä rasvaa kannattaakin nauttia lähes huolettomasti, näin keholla on runsaasti energiaa saatavana ja ketoosi alkaa nopeammin.

Älä kuitenkaan käytä ihan mitä tahansa rasvaa, hyvää rasvaa on mm. kookos- ja MCT öljy, josta maksa valmistaa ketoneita ja kiihdyttää ketoosin alkamista.

Ensimmäisen viikon aikana kannattaa mielestäni keskittyä kaloreiden laskimisen sijaan uuteen ruokavalioon totuttelemiisen. Suosittelen kokeleimaan esimerkiksi näitä hiilihydraatittomia herkkuja, joiden avulla ketodieetti on varmasti mielekkäämpi

Muista suola ja elektrolyytit

himalajan suola
Himalajan suola sopii elektolyyttien tasapainotukseen

Elimistöstä poistuvat elektrolyytit olisi hyvä korvata, jotta kehon elektrolyyttitasapaino pysyy hallinnassa.

Lisää ruokiin ja vaikka juomaveteen ensimmäisinä päivinä tavallisesti vähintäänkin suolaa, myös erityiset elektrolyyttijauheet ovat hyvä valinta ketoosin alku taipaleelle

Vältä matala-asteista tulehdusta aiheuttavia ruokia

Yleisimpiä keto virheitä on ns. Dirty keto -ruokavalio, jossa syödään “vähän sinne päin” panostamatta laadukkaisiin raaka-aineisiin.

Useat öljyt ja prosessoidut ruoat aiheuttavat kehossa matala-asteista tulehdustilaa, jotka aiheuttavat mm. monia sivuoireita.

Yleisesti nämä ruoat myös lisäävät ruokahalua ja makeanhimoa, jolloin ketoosissa pysyminen tai laihduttaminen on haastavampaa.

Matala asteisesta tulehduksesta voit lukea lisää mm. täältä

Älä unohda riittävää unta

Liian vähäiset yöunet keholle huomattavasti stressiä, joten ketoosi ei missään tapauksessa kannata aloittaa, jos esimerkiksi tiedät että lähipäivinä on töissä kiirettä ja yöunet jäävät vähäisiksi.

Alkumetreillä onkin erityisen tärkeää antaa keholle lepoa, jotta se pystyy totuttelemaan ketoosiin.

Ketoosi saattaa joillakin aiheuttaa myös unettomuutta, vaikka uni ei tulisikaan, kannattaa silti pyrkiä vähintäänkin lepäämään tarpeeksi ja välttämään esimerkiksi raskasta treeniä.

Elektolyyttijauhe on paras apu ketoosi päänsärkyyn

Elektrolyyttijauheita on saatavilla mauttomina ja raikkaina makuina

Lähes jokainen ketoilija joutuu käyttämään jonkinlaista elektrolyyttilisää, oli se sitten ihan vain suolaa tai pelkkää magnesium jauhetta.

Nämä itse tehdyt “sekoitukset” monesti ajavat asiansa, mutta eivät kuitenkaan usein ole parhaimman makuisia. Varsinkin aloittelevan ketoilijan kannattaakin ostaa lähikaupasta jonkinlainen purkki laadukasta elektrolyyttijauhetta.

On hassua, miten nopeasti elektrolyyttijauheen nauttiminen poistaa ketoosista johtuvan päänsäryn, ja vielä ihan pikkurahalla.

Elektrolyyttijauheita löytyy lähes jokaisesta hyvinvarustellusta päivittäistavarakaupasta. Kannattaa kuitenkin varmistaa pakkausselosteesta, ettei mukana ole hiilihydraatteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Create your website with WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: