Design a site like this with WordPress.com
Aloitus

Ketoosi ja Päänsärky – Näin se ehkäistään

Päänsärky on yksi yleisimpiä ketoosi ruokavalion aiheuttamia sivuoireita. Useimmiten päänsärky kuitenkin johtuu vain muutamasta tyypillisestä aloittelijan tekemästä virheestä.

Koska keto en ehdottomasti tehokkain rasvanpoltto ruokavalio, ei kannata antaa helposti hoidettavan päänsäryn lannistaa.

Tässä artikkelissa käyn läpi tyypillisimmät keto virheet, jotka johtavat päänsärkyyn sekä parhaat neuvoni, joilla ketoosin aiheuttamaa päänsärkyä voi lievittää.

Miksi ketoosi aiheuttaa päänsärkyä?

päänsärky
Ketoosin aiheuttama päänsärky on helppo hoitaa

Itse ketoosi ei aiheuta päänsärkyä, vaan kysymyksessä on aloitusvaiheen sivuoire, joka johtuu useimmiten aineenvaihduntaan kohdistuvista muutoksista.

Aloittaessasi ensimmäistä kertaa ketoosi ruokavaliota, elimistö joutuu totuttelemaan täysin uudenlaiseen energianlähteeseen, eli rasvaan – ei mikään täysin helppo homma.

Samalla kun lopetat hiilihydraattien syömisen, kehosta poistuu merkittävä määrä nesteitä, joiden mukana myös elimistölle tärkeitä elektrolyyttejä.

Todennäköisesti tavoitteenasi on samalla myös pudottaa painoa, jolloin syöt vähemmän kuin kulutat – Nämä kaikki yhdistettynä, voit olla varma siitä, että päänsärky on hyvin todennäköinen sivuoire.

Paras apu ketoosin aiheuttamaan päänsärkyyn

Eroon päänsärystä elektrolyyttijauheella

Ketoosissa päänsärky johtuu yleensä elektrolyyttitasapainon muutoksista ja on täten nopeasti korjattavissa elektrolyyttijauheella.

Päänsärky lievittyy usein alle vartissa elektrolyyttejä sisältävän juoman jälkeen. Päänsäryn lisäksi, jos tunnet itsesi ketolla väsyneeksi, elektrolyyttijauhe auttaa myös siihen!

MCT öljy vauhdittaa kehon siirtymistä ketoosiin

Moni ketoilija ”pelkää” rasvaa, jolloin elimistön tottuminen ketoosiin vie aikaa.

Maksa pystyy valmistamaan MCT öljystä nopeasti ketoneita, eli keho saa nopeaa energiaa.

MCT öljyn avulla keho tottuu käyttämään rasvaa energiana nopeammin ja ärsyttävät alkuvaiheen sivuoireet katoavat

Vältä nämä virheet!

Tässä tyypillisimmät virheet, jotka huomioimalla voit jopa välttää ketoosista johtuvan päänsäryn kokonaan

Muista riittävä nesteytys

Veden juominen on jokaisen ruokavalion A ja O, erityisesti sitä tulee kuitenkin juoda aloittaessasi ketoosi ruokavaliota, sillä elimistöstä poistuu aloitusvaiheessa merkittävä määrä nesteitä.

Kannattaakin juoda ensimmäisten päivien aikana tavallista enemmän vettä.

Älä pelkää rasvaa

kookosöljy
Kookosöljy sopii ketoilijalle

Koko ketoosi ruokavalion idea on muuttaa rasva energiaksi. Erityisesti ensimmäisinä päivinä rasvaa kannattaakin nauttia lähes huolettomasti, näin keholla on runsaasti energiaa saatavana ja ketoosi alkaa nopeammin.

Älä kuitenkaan käytä ihan mitä tahansa rasvaa, hyviä rasvoja ovat mm. kookos- ja MCT öljy, josta maksa pystyy helposti ja nopeasti valmistamaan ketoneita ja nopeuttamaan ketoosin alkamista.

Ensimmäisen viikon aikana kannattaa mielestäni keskittyä kaloreiden laskemisen sijaan uuteen ruokavalioon totuttelemiseen. Suosittelen kokeilemaan esimerkiksi näitä hiilihydraatittomia herkkuja, joiden avulla ketodieetti on varmasti helpommin noudatettavissa.

MCT öljy vauhdittaa kehon siirtymistä ketoosiin

Moni ketoilija ”pelkää” rasvaa, jolloin elimistön tottuminen ketoosiin vie aikaa.

Maksa pystyy valmistamaan MCT öljystä nopeasti ketoneita, eli keho saa nopeaa energiaa.

MCT öljyn avulla keho tottuu käyttämään rasvaa energiana nopeammin ja ärsyttävät alkuvaiheen sivuoireet katoavat

Muista suola ja elektrolyytit

himalajan suola
Himalajan suola sopii elektolyyttien tasapainotukseen

Elimistöstä poistuvat elektrolyytit olisi hyvä korvata, jotta kehon elektrolyyttitasapaino pysyy hallinnassa.

Lisää ruokiin ja vaikka juomaveteen ensimmäisinä päivinä vähintäänkin suolaa. Kaupata saatava elektrolyyttijauhe on suolaakin parempi vaihtoehto, sillä se sisältää kaikki tarvittavat elektrolyytit.

Moni on kertonut elektrolyyttijauheen poistavan päänsäryn nopeasti ja myös auttavan ketoosin aiheuttamaan väsymykseen.

Vältä matala-asteista tulehdusta aiheuttavia ruokia

Yleisimpiä keto virheitä on ns. Dirty keto -ruokavalio, jossa syödään “vähän sinne päin” panostamatta laadukkaisiin raaka-aineisiin.

Useat öljyt ja prosessoidut ruoat aiheuttavat kehossa matala-asteista tulehdustilaa, jotka aiheuttavat erilaisia sivuoireita.

Yleisesti nämä ruoat myös lisäävät ruokahalua ja makeanhimoa, jolloin ketoosissa pysyminen tai laihduttaminen on haastavampaa.

Matala asteisesta tulehduksesta voit lukea lisää mm. täältä

Älä unohda riittävää unta

Liian vähäiset yöunet keholle huomattavasti stressiä, joten ketoosi ei missään tapauksessa kannata aloittaa, jos esimerkiksi tiedät että lähipäivinä on töissä kiirettä ja yöunet jäävät vähäisiksi.

Alkumetreillä onkin erityisen tärkeää antaa keholle lepoa, jotta se pystyy totuttelemaan ketoosiin.

Ketoosi saattaa joillakin aiheuttaa myös unettomuutta, vaikka uni ei tulisikaan, kannattaa silti pyrkiä vähintäänkin lepäämään tarpeeksi ja välttämään esimerkiksi raskasta treeniä.

Elektolyyttijauhe on paras apu ketoosi päänsärkyyn

Elektrolyyttijauheita on saatavilla mauttomina ja raikkaina makuina

Lähes jokainen ketoilija joutuu käyttämään jonkinlaista elektrolyyttilisää, oli se sitten ihan vain suolaa tai pelkkää magnesium jauhetta.

Nämä itse tehdyt “sekoitukset” monesti ajavat asiansa, mutta eivät kuitenkaan usein ole parhaimman makuisia. Varsinkin aloittelevan ketoilijan kannattaakin tilata verkosta valmiiksi jonkinlainen purkki laadukasta elektrolyyttijauhetta.

On hassua, miten nopeasti elektrolyyyttijauhe poistaa ketoosista johtuvan päänsäryn, ja vielä ihan pikkurahalla.

Elektrolyyttijauhetta valitessa on tärkeää varmistaa, ettei mukana ole hiilihydraatteja.

Eroon päänsärystä elektrolyyttijauheella

Ketoosissa päänsärky johtuu yleensä elektrolyyttitasapainon muutoksista ja on täten nopeasti korjattavissa elektrolyyttijauheella.

Päänsärky lievittyy usein alle vartissa elektrolyyttejä sisältävän juoman jälkeen. Päänsäryn lisäksi, jos tunnet itsesi ketolla väsyneeksi, elektrolyyttijauhe auttaa myös siihen!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: